Selecteer een pagina

Een tijdje geleden deed ik een fotoshoot met Mina Bruyland als model en de supercreatieve Niki Van Cauwenbergh als makeup-artist en styliste. Dergelijke shoots zijn sowieso altijd leuk met die twee meiden, maar los daarvan geeft het mij ook de mogelijkheid om te experimenteren met mijn camera en mijn flitslichten.  
En, … als er nadien plots een lockdown komt, dan heb ik mooi beeldmateriaal waarmee ik aan de slag kan gaan om nieuwe technieken aan te leren in Photoshop. Of zoals ik het graag noem: onze trukendoos.

In een eerder blogbericht schreef ik al één en ander over beeldmanipulatie via dit digitale wonder. Deze keer ben ik mij beginnen verdiepen in een variant op de klassieke frequency separation techniek.

Ik vind het heel leuk om beelden na afloop van een fotoshoot verder uit te werken, maar voor mij is één zaak van het grootste belang: het eindresultaat moet er realistisch blijven uitzien.

Eerder bracht ik al een blogpost over de manier waarop ik door middel van die klassieke frequency separation tattoo’s kan verwijderen, zonder verlies van de huidtextuur en de lichtinval.

Die frequency separation betekent eigenlijk gewoon dat je een beeld opsplitst in twee lagen. De onderste laag wordt de low frequency genoemd en bevat alle kleuren. Daarboven komt die tweede laag die we de high frequency noemen, waarin alle textuur terecht komt. Door kleur en textuur uiteen te trekken kan je ze apart bewerken.

In beauty retouches wordt deze techniek vaak gebruikt om onvolmaaktheden in de huid weg te werken.

Een aandachtspuntje bij frequency separation is wel dat je heel snel een resultaat bekomt dat er redelijk kunstmatig uitziet. Je moet daar dus echt mee oppassen: voor je het weet zie je gewoon aan de foto dat hij bewerkt is.

Vandaar dus een alternatieve techniek: een frequency separation waarin je op een minder ingrijpende manier de kleuren isoleert. Het grote voordeel van die nieuwe variant waar ik mij vandaag in verdiept heb, is dat je veel gedetailleerder kan werken en dat de diverse tools veel minder artefacten achter laten.

Artefacten zijn dan een soort litteken dat achter blijft op de plaats waar je op de ene of de andere manier pixels bewerkt hebt.

Concreet: rimpeltjes en pukkeltjes worden in de textuurlaag weggenomen zonder de kleuren aan te tasten. Kleurfouten, zoals de onvermijdelijke witte reflecties van het flitslicht op de huid, worden in de kleurlaag bijgewerkt zonder de textuur aan te tasten.

Natuurlijk, hoe discreet je ook probeert te werken, een getraind oog ziet meteen dat er photoshopchirurgie toegepast werd. Niemand heeft immers een perfecte huid. Hoe dan ook ben ik blij met dit resultaat. Het isoleren van kleuren op basis van mediaanbereking in plaats van die ingrijpende gaussian blur maakt het makkelijker om je eindresultaat realistischer te houden. En dat is waar het mij om te doen is.

 

MODEL:
Mina Bruyland
Mina’s pictures

MAKEUP & STYLING:
Niki Van Cauwenbergh
Grimetastic. Colors to wear

De volledige reeks afgewerkte beelden uit deze fotoshoot vind je binnenkort in mijn portfolio.